Der lægges op til videreuddannelse af al personalet, og med Mærsk-Møller fondens generøse gave er puljen blevet fordoblet (yay!). Det ændre bare ikke på det faktum at skolen skal total renoveres hvad angår læringsforhold, læringsforståelse og læringsindhold.

Kravene om at løfte alle grupper af børn – svage, gennemsnitlige og begavede – ligger ligeledes i kortene, og det er en opgave som skolevæsnet mangt en gang har fejlet at levere på.

BUPL er på nuværende tidspunkt ved at forhandle overenskomst for pædagogerne med KL.
Lærernes forhandlinger gik som bekendt ikke specielt godt, og der må tages mange slag for at få det til at gå op for pædagogerne.

Lige nu er det både pædagogernes og lærernes frygt at min faggruppe ender som lavt betalt arbejdskraft i samme funktioner som lærerne.
I hvert fald er den omregningsfaktor, som før har givet mig og mine skolepædagog kollegaer en smule mere i løn ved skolearbejde, blevet sablet ned og nu droppet i forhandlingerne.

Jeg prøver dog at bevare modet, for der sker jo gode ændringer.

Med udgangspunkt i min skole kan jeg på dette område kun frydes over, at vi sideløbende med reformen har haft gang i en mental ’totalrenovering’ af hele skolen og dens væsen.
Selvom selve processen er noget af det hårdeste jeg nogensinde har prøvet, personligt såvel som fagligt, giver det mulighed for at ombygge alt.
Jeg håber sådan det lykkedes! Intentionerne er der, og min ledelse knokler deres popoer af sammen med personalet.