I mandags var jeg så heldig at tilbringe dagen sammen med en flok af mine tidligere kollegaer fra Frederiksberg kommunen.

Anledningen var første del af et LEGO Mindstorms EV3 superbruger kursus. En slags kulmination af det arbejde jeg tidl. har deltaget i, for at fremme brugen af robotterne i kommunen. 2015-03-16 08.58.11Kurset, som foregik hos MV-Nordic i Odense, tillod mig at dele ud af mine praktiske erfaringer, samtidig med at mine tidl. kollegaer blev bekendt med brugen af robotterne.

Før vi var ankommet, havde en af dem allerde spurgt om jeg var der som en slags hjælpelærer. Det blev i hvert fald min funktion 🙂 Da dagen var overstået, blev vi præsenteret med en lille opgave til 2. og sidste del i næste uge: Skab et forløb/ eller en idé til et forløb som kan afvikles på 1 dobbeltlektion.

Det er jo det jeg gør, så min hjerne gik øjeblikkelig i selvsving. Første beslutning blev, at jeg ignorerer det med 1 dobbeltlektion. Ikke, for at være anderledes, men fordi jeg ret hurtigt blev klar over at det ikke er nok.

Hvorfor? Fordi jeg vil lave et kunstprojekt med robotten i centrum. Næste skridt er så hvordan. En af deltagerne er billedkunstlærer, og hun ville rigtig gerne bruge robotten i Håndværk og Design.

Det medførte en debat mellem hun og jeg, samt en 3. om, hvorvidt det er muligt at lave sådan et forløb. Et forløb, hvor man ikke bare bruger robotten for at bruge den. Et forløb, hvor man ikke bare kan bruge noget andet nemmere.

Et forløb, som giver mening i sig selv. Og det er faktisk ikke nemt. Det gængse svar på robotten i kunst er, at man tilføjer blyanter, tuscher eller pensler til den, og så tegner. Faktisk er det ret svært at komme på andet, hvor robottens funktionaliteter er i spil. Programmering er en kunst, men i undervisningsøjemed er det ikke tilpasset kunsthåndværk eller design.

Mine tanker blev hurtigt ledt hen på installationskunst, med robotten som aktør, men målet med undervisningsforløbet skal være, at det er forholdvist tilgængeligt for alle. Så den tanke lagde jeg i skuffen.

Til sidst gik det op for mig at robotten i sig selv kan være en platform, og senere et redskab. Så efter en del brainstorming, er jeg nu gået i gang med et tværfagligt forløb. Et forløb, hvor jeg som udgangspunkt lader programmeringen være udenfor kunstdelen men, hvor jeg vil bakke op om digitale skabelsesprocesser, samt tilgodeser børnenes naturlige evne til at forelske sig i robotterne. Det bliver kunst, design og sociale kompetencer i første omgang. Til det vil jeg bruge 3D. Nysgerrig? Så følg med i næste afsnit, hvor processen tager form.

Andre artikler om Mindstorms og robotter

da_DKDanish