I går havde jeg fornøjelsen af at deltage i Play n Tell seminariet.
Et seminar arrangeret af Media Desk Danmark – det kommende Et Kreativt Europa – med emnet historier i spil.

‘Hvad er der så vigtigt i det?’, kan nogle spørge.
‘Hvad er der vigtigt ved en historie i en bog, en film eller et stykke?’, vil mit svar være 🙂

Nogle af de klogeste mennesker indenfor historier i spil kom og formidlede hvordan de gør, samt hvordan det virker bedst.

Gunnar WilleHeriblandt Gunnar Wille, som mange fra min generation kender fra Skrumpen fra det ydre rum og Familien Fab.

Det var ekstremt nørdet, og egentlig beregnet for branchefolk, men jeg og to kollegaer med stor interesse i spil deltog.

Jeg gik derfra med en fornyet flamme omkring hvorfor det er så enormt vigtigt at vi voksne skaber gode historier i de digitale medier, og jeg har et par artikler i ilden allerede nu.
Artikler om, hvordan man hjælper børnene med at finde de gode og alderssvarende historier i spil, og om hvad historier egentlig gør for – og ved – børn.

Samtidig havde vi muligheden for at høre om tilblivelsen af LEGO’s Ninjago serie.

2013-11-21 15.16.06Er du ikke bekendt med den, kan den opsummeres med ordene; ninja, gyldent sværd, kamp mod fjender.

Processen var på mange måder beundringsværdig, og et lysende eksempel på hvad der sker når de voksne lytter til børns ønsker.
Jeg vender tilbage med en artikel om denne proces senere. Ikke, fordi jeg vil skabe ekstra reklame for selve produktet – det kan LEGO godt selv klare – men fordi de valgte nogle tiltag som gavnede børnene såvel som dem selv.