Matematiktegneserier

Børnene havde aldrig prøvet Pixton før, men da de fleste af dem er mere eller mindre hjemmevante på en computer, var det ikke så svært at få dem i gang med programmet.

Faktisk var den største udfordring at få dem til at forstå hvad en matematikhistorie var.

De vidste alle hvad et regnestykke var, men hvordan fortæller man det i en historie?

anna

Børnene gjorde deres bedste, som den ovenstående stribe viser.

Nogle blev afkrævet skrevne udregninger (4 gaver + 1 gave er lig med 3 gaver) mens andre fik lov at vise det visuelt.
Men selve processen voldte mange af dem problemer, da de endnu ikke er nået til den type begrebsforståelser. Netop grunden til, at de skal øves i det 🙂

Efterfølgende opstod der en sand interesse for programmet, og jeg har tilbragt mange eftermiddage med at hjælpe 1. klasserne med at lave nye tegneserier. Et faktum, som lærerne jeg lavede forløbet med er henrykte over.

da_DKDanish