Introduktion til TikTok

Mediet, vi i dag kender som TikTok, er en fusion mellem en social medie app kendt som Musical.ly, og en kinesisk app kaldet Douyin. Musical.ly blev etableret i Shanghai i 2014, og blev i 2017 opkøbt af ejerne af det kinesiske firma Bytedance, som i forvejen havde appen Douyin. Bytedance kombinerede de to apps og relancerede den nye kombination uden for Kina som TikTok i 2018 (The Verge, 2018).

TikTok/ Douyin er det hurtigst voksende sociale medie i verden, og har over 800 millioner aktive brugere (Business of Apps, 2020). Vesten udgør en forholdsvis lille del af brugerskaren, imens Asien er hovedbrugerne. Bytedance skelner ikke mellem brugerne af hhv. TikTok og Douyin, når de tæller antal brugere og aktivitet. Dog er TikTok ikke tilgængelig i Kina, og Douyin er kun tilgængeligt i Kina (China Social Media, 2019). Det er essentielt at kende denne forskel, da der er store forskelle i de enkelte landes tilgange til adgang, data og sikkerhed.

På opfordring har jeg oprettet en donationsknap.

Rapporten er udarbejdet uden støtte eller funding, og udgives gratis og uden forventninger om andet end at kunne oplyse. Jeg er blevet informeret om, at jeg dog skal være i stand til at modtage donationer som tak, så derfor denne mulighed. 

Har rapporten været af betydning for dig, er du velkommen til at give et valgfrit beløb til min corona-trængte økonomi.

Tak!

Hvem bruger TikTok

TikToks kernepublikum er på verdensplan unge mellem 16 – 24 år (Business of Apps, 2020) (Global Web Index, 2019), imens det i Danmark anses for et børnemedie. Med TikToks officielle 13+ års begrænsning er det også svært at lave statistikker på de brugere, der er yngre. De største brugergrupper på appen er fra Indien, og antallet af voksne brugere stiger (Omnicore Agency, 2020).

Virkelig indsigtsfuldt og godt skrevet … og så er det fra børnenes perspektiv! Tak for det🖖😊

Jon Kristian Lange

Senior Rådgiver , Red Barnet