Hvad er det de her spil kan?
Ud over at være fantastiske sociale platforme for børn at lege sammen digitalt, så kan de noget som meget få bøger, film, tv-serier eller teaterstykker er i stand til:
De giver dig – spilleren – muligheden for at deltage i historien.
Indenfor en fastlagt ramme, som med årene er blevet mere og mere bred, er du hovedpersonen og dine valgt har konsekvenser.
I stedet for at du får historierne fortalt, udlever en del af dig historien.
Hvis du viser mig et enkelt stilbillede fra et af de spil jeg elskede som barn/ ung, vil hele historien og mine oplevelser omkring spille dukke op i min erindring. Præcis på samme måde som hvis jeg så et billede af en god film.
Forskellen er bare, at jeg var aktiv deltagende i spillet.
I nyere tid er persongalleriet i spil blevet så bredt, at min oplevelse og erfaring med et spil kan være en hel anden end den en anden har. Selvom vi spillede præcis det samme spil.
Samtidig kan jeg spille det samme spil igen og få nogle helt andre oplevelser og erfaringer, fordi mine handlinger varierer.
Spilverdenen er et interaktivt miljø, hvor du som spiller har noget at skulle have sagt, og ud fra disse handlinger drages der erfaringer. Fiktiv verden eller ej.