Kontakt

Jeg hedder Eva Fog Noer, og jeg brænder for at gøre teknologi tilgængelig og forståelig for alle – især børn og unge.

Som digital pædagog, foredragsholder og konsulent arbejder jeg for at skabe en bedre forståelse for børns og unges digitale liv, sociale medier og digital ligestilling.

Siden 2009 har jeg været dybt engageret i at bygge bro mellem teknologi, pædagogik og ligestilling. Med en baggrund som Rudolf Steiner-pædagog og over et årti i skoleverdenen har jeg en solid forståelse for, hvordan vi bedst støtter børn og unge i en digital tidsalder.

Jeg er særligt kendt for mit arbejde med TikTok, hvor jeg kommunikerer direkte med børn og unge for at forstå deres digitale adfærd og de udfordringer, de møder online. På denne platform følger knapt 28.000 med.

Derudover stiftede jeg i 2016 tech-foreningen DigiPippi, hvis mål var at udligne skellet mellem piger og teknologi.  Et arbejde, der bidrog til international anerkendelse og foredrag internationalt.

I dag rådgiver jeg forældre, virksomheder og organisationer om de nyeste tendenser inden for sociale medier og digital opdragelse.

Gennem årene har jeg haft æren af at modtage anerkendelser som WonderSummit Role Model of the Year 2018 og Nordic Women in Tech Mentor of the Year 2019. Min ekspertise er blevet efterspurgt af organisationer som Forbrugerrådet Tænk, UNICEF, Red Barnet og Børns Vilkår. Jeg har også optrådt i medier som DR, Go’ Morgen/ Aften Danmark og TV2 News samt bidraget til artikler i Wired, Altinget og Politiken.

Mit mål er at formidle viden om børn og unges digitale liv, samt skabe et sundere og mere trygt digitalt miljø. Jeg tilbyder foredrag, konsulentydelser og rådgivning til både private og erhvervslivet med fokus på digital opdragelse, pædagogik og teknologisk ligestilling.

Kontakt mig allerede i dag for en snak om, hvad jeg

Kontaktinfo

Mail: eva@fognoer.dk
Tlf.: 20215121

Pressebilleder

Bag ved enhver, ligger deres historie

Siden jeg startede med at formidle omkring 2012, har jeg delt mine bevæggrunde og min historie. Passionen for børn, unge og det digitale/ teknologiske er livslang, men langt fra lineær. 

Herunder er en tidslinje, der kort skitserer over 35 års rejse og udvikling. 

1990
Den første computer og computerspil

I 1990 blev året, hvor jeg første gang mødte en computer. en IBM med win 3.0 og 5 1/4″ floppydrev. En ny verden åbnede sig, og blev grundlaget for resten af mit liv.

1995
Internettet og Opasia

Som niece af serieiværksætter Flemming Fog, kom jeg på internettet efteråret 1995. Hans virksomhed, Balthazar, havde fået til opgave at udvikle internetportalen Opasia for TeleDanmark, og der skulle bruges betatestere. Jeg er ikke kommet helt offline siden.

2001-2004
Kampen om pladsen i IT, tech og gaming

På trods af interesse og ophav, viste det sig at være meget svært at få fod indenfor i IT og tech. Et job i TeleDanmark, nu TDC, startede interesen for mobiltelefoner i form af Nokia 3210 og andre. Det blev også til salg af computere, hvilket førte til et job i en ‘computerbutik’ kaldet CBC.

I årene herefter forsøgte jeg at få en uddannelse som mediegrafiker, men kunne ikke få elevplads.

Alle steder blev jeg mødt med skepsis over mit køn og hvor legitim min interesse var.

Blandt gamere var jeg en af de få hunkøn, og oplevede fra starten af Online Gaming – bl.a. i World of Warcraft – sexisme og manglende anerkendelse grundet mit køn.

2004
Ét slag og en komplet forandring

I juni 2004 gjorde en arbejdsrelateret ulykke, at jeg pådrog mig piskesmæld og hjernerystelse. På et øjeblik ændredes alt, og de næste år blev brugt på et forsøg på at komme mig. Det var en kamp, både med og mod systemet.

2006-2009
Livet 2.0

Med både en mor og mormor med pædagoguddannelser, var arven ikke til at fornægte. En revalidering gjorde det muligt at komme videre. Jeg blev optaget på Rudolf Steiner Pædagog seminariet på fuld tid, alt imens jeg fortsat var stærkt svækket.
Min interesse for de større børn gjorde, at jeg hurtigt blev placeret i skoleregi.

2009
Som det plejer

Direkte fra seminariet starter jeg som pædagog i en SFO i Ishøj. Computere er stadig en ting de færreste har, og jeg får ansvaret for at bruge frittens 3 computere pædagogisk. Kønsfordelingen er fortsat 9 ud af 10 drenge, og jeg begynder at undersøge hvorfor.

Senere kommer jeg til en skole, også i Ishøj, hvor jeg bliver det endnu ukendte ‘skolepædagog’.

2012
Digital pædagogik

Kreative tanker tænkes!

På et ‘kreatek’ (kreativ teknologi) værksted i en SFO på Frederiksberg, får jeg frie tøjler til at udvikle det jeg kalder digital pædagogik. Med iPads, digitale tegneplader, LEGO EVO3 robotter og meget andet, bruger jeg mine dage på at udvikle metoder og undervisningsmaterialer. Det er også her, at jeg sår kimen til de metoder der senere bliver grundstenen for DigiPippi.

Jeg begyndte også at formidle online såvel som gennem workshops og foredrag.

2014
Skolereformen

Fra at have frihed, råderum og muligheder, gik alle pædagoger i SFO’er til, at skulle deltage i skolen. Lyset blev slukket i manges øjne, og pædagogik havde ringe kår. 

2015
Farvel til pædagogfaget

Med de ringe vilkår taget i betragtning, og de muligheder jeg havde kultiveret gennem mit arbejde med digital pædagogik, forlød jeg ‘gulvet’. Fra at have egen deltids virksomhed gik jeg til, at bedrive det fuldtids. Teknologiens indtog i skoler og fritidsinstitutioner, samt udviklingen i hjemmene gjorde, at jeg tog chancen som iværksætter. 

2015
Reach For Change

Jeg vidste, at jeg skulle ‘noget’ med børn, unge og teknologi. Præcis hvad var ikke et enkelt spørgsmål, så da muligheden for at søge ind i Reach For Changes inkubator kom, slog jeg til. Ideen var DigiPippi – en teknologiforening for piger, med teknologi på DERES præmisser.

Reach for Change er en verdens-omspændende socioøkonomisk organisation, med inkubatorer i hele verden. Frem til 2021 var der en afdeling i Danmark, og jeg var en del af dette netværk frem til da.

2016-2022
DigiPippi

Fra 2016 til 2022 var DigiPippi med til at sætte mig på landkortet nationalt og internationalt. Som forkvinde og stifter af en forening, hvis formål skabte genkendelse verden over, udviklede det sig eksponentielt. Med flere afdelinger og omkring 75 frivillige gik vi ind i 2020 som det største år nogensinde. Få dage efter den største workshop nogensinde, landede coronapandemien. I 2022, efter et forsøg på at finde en ny forperson, nedlagde bestyrelsen DigiPippi.

2019
Pandemi og TikTok

Mens landet lukkede sig og Covid19 spredtes, gik verden i stå. I oktober 2019 havde jeg oprettet en konto på tidens mest hotte – og nye – sociale medie, TikTok. I mangel på noget at lave, gav jeg mig til at nærstudere fænomenet og børn og unges brug. Dette satte gang i en ny del af mit arbejde med digital pædagogik, samt formidlingen om sociale medier til både private og virksomheder. I 2020 udgav jeg den første danske rapport om TikTok, og jeg begyndte at indsamle materiale om brugerne af platformen.

2020-2022
Digital pædagog og Content Creator

Formidlingen til de unge generationer via TikTok spredtes som lynild, mens jeg løbende fik et ry for at formilde fakta i et sprog der kunne forstås.

Min indflyvning som ‘influencer’ gav mig også adgang ind i de unges verden. En verden, hvor næsten ingen voksne får adgang.

2022- ??
Det næste kapitel

Tekst og foto: Agnete Solvej ChristiansenMed de forandringer pandemien medbragte, tog jeg beslutningen om at vende tilbage til ‘gulvet’ som pædagog. Heldigvis fandt jeg et sted, hvor jeg kunne bidrage med al min viden og samtidig fortsætte med mine egne aktiviteter. I dag befinder jeg mig i ‘The Best of Both Worlds’, hvor både fysisk og online arbejde med de yngste generationer er fokus. Et fokus, som kommer mine kunder, kollegaer og børn til gode.

da_DKDanish