Introduktionen til ArtRage/ digital kunst

Det første skridt er at vise børnene programmets muligheder uden, at overvælde dem med information.
Det er en opgave i sig selv, da det er et MEGET omfattende kunstprogram med utrolig mange muligheder. Her hjælper det at jeg efterhånden har brugt programmet med børnene i mere løse rammer.

Det vigtigste er, at vise dem brugerfladen. Så har de en tendens til at finde ud af mange ting undervejs, med hjælp og understøttende viden fra mig undervejs.
Ved at have flere børn i samme rum opnår man også ‘peer education’ – børn der lærer børn. Fantastisk ting, som i min optik virkelig er et tegn på om jeg har gjort mit arbejde ordenligt.

I den ovenstående video gennemgår jeg hvordan jeg lærer børnene at bruge programmet.
Jeg forklarer det også kort i den nedenstående tekst.

Først viser jeg børnene værktøjerne et efter et.
Det visuelle er meget vigtigt, og du lægger kimen til børnenes forståelse af hvad værktøjet kan.
Derfor blander jeg også værktøjsintroduktionen, som er ret slavisk, med andre funktionaliteter. Helt uden at fortælle dem hvordan jeg gør.

F.eks. er farveblandingssystemet et forholdsvist svært koncept at forstå når man er 7 år.
For dem er farver noget som er færdigblandede. I ArtRage skal de finde dem selv ud fra en overordnet farvebar og dernæst en underordnet.

Jeg plejer at sige til dem at her findes alle farver i verden 🙂

Samtidig kan de skifte størrelse på næsten alle værktøjerne samt zoome ud og ind.
Til det er der genveje og dem skal de lærer.

Der er en masse knapper at trykke på som kan det samme og meget mere, men det har de ikke brug for at vide til at starte med.
De skal bare kunne komme i gang og så føle sig nogenlunde trygge ved det.

da_DKDanish