Opgave 1
At kalde det en opgave er nok lige at overdrive det lidt.
Det første de skal er ganske enkelt at bekendtgøre sig med det de netop har fået vist. Prøve sig frem, se hvad der sker og i det hele taget øve sig.
Jeg kalder det en opgave fordi de stadig skal tage det seriøst.
Det er vidt forskelligt hvad børnene får ud af det.
Nogle af dem roder bare rundt og ved ikke, hvad de skal stille op med den nyfundne frihed. De får lov at springe direkte til opgave 2.
For andre er det friheden til at gøre hvad de vil, som tænder gnisten.
Et fåtal er helt på herrens mark næsten uanset hvad de skal eller må. De kræver en speciel indsats, som jeg ikke vil komme nærmere ind på i denne omgang.
Hvor længe denne proces skal tage er i høj grad op til tidspresset samt børnenes lyst.
Tag for alt i verden ikke lysten fra dem fra første færd ved at skynde dem igennem.
Samtidig skal de ikke sidde med det alt for længe, for så er de egentlige opgaver pludseligt langt væk.
Idéen er at de mere frie opgaver kommer som det ekstra.
Så er det ofte også meget sjovere.