Det ser desværre ud til at lærerne er forment adgang til skolerne efter påskeferien.
For pædagogerne betyder det at vi står alene med opsynet af børnene i vores skemalagte timer men at vi resten af børnenes skoledag ikke må passe dem. Heller ikke selvom vi rent faktisk er der, for vi må ikke røre strejkeramt arbejde.
Fint nok med mig, da jeg støtter mine lærerkollegaer. Det er dog børnene der bliver taberne. ‘Mine’ små er bestemt ulejliget af konflikten men det er ikke i disse dage den største læring foregår for dem. Den skulle meget gerne have spredt sig ud over hele skoleåret.
Jeg kender allerede mange som har planlagt fællespasning, skiftehold blandt forældrene samt indkaldt alt hvad der kan findes af ledige hænder.
Problemet opstår når de store børn, som faktisk har afgangseksamen lige om lidt, pludselig ikke får undervisning eller opsyn i dagtimerne. Jeg regner da med at vi har nogle fornuftige unge mennesker, men en del af mig har ‘Den store pjækkedag’ kørende for mit indre øje.
Hvad skal de lave i dagtimerne?
Deres forældre må iflg Dansk Arbejdsgiverforening ikke tage sygedage for at passe deres børn og hvor mange af de store børn vil blive passet?
Selvfølgelig kan de være alene hjemme, men det her er ikke som i sommerferien. Det drejer sig om en ukendt periode, hvor forældrene ikke kan stå der. Måske helt frem til maj. Der er ingen pædagoger eller ungdomstilbud som kan beskæftige de store i dagtimerne. Så hvad vil de lave?
Når unge keder sig laver de tit ballade. Skal vi til at have grupper af unge rendende rundt i dagtimerne?
Jeg er bekymret for dem.
Heldigvis gøres der meget for at hjælpe alle skolebørn i mange kommuner.
På Frederiksberg har de iværksat såkaldte happenings hvor lærere laver ting med børnene i det fri. Det skriver Folkeskolen.dk.
I Kolding har SlotssøBaddet lavet nødpasningsplan.
På DR har de lavet en oversigt over alle kommunernes skoler og hvad der skal ske under lockouten.
Følg med der, og lad os håbe lockouten ikke er langvarig og at det hele ikke ender med at være en forgæves kamp.