200+ danske virksomheder på TikTok

Vi har nået en milepæl i dansk TikTok. Med over 200, små såvel som store, virksomheder der har kastet sig ud i det ‘nye’ medie, tegner 2022 til at blive sidste chance for at være ‘first mover’.
I august 2021 var det svært at finde danske erhvervsrepræsentanter på TikTok. Snakken gik fortsat på, at det var et ‘børne medie med danse’. En forældet opfattelse, som har sat en stopper for manges brug. Af samme grund startede jeg indsamlingen til en liste, hvis mål var at inspirere andre der ville i gang.
De uventede repræsentanter
Det kommer næppe bag på mange, at skønhed og mode var de første til at indtage TikTok. Hvor de store mærker tog lidt tid om at komme i gang, var solo entreprenører som modeskaberen Esther Huong på fra pandemien startede i 2020.
I dag er madbranchen blandt de mest dominerende spillere på blandt de danske virksomheder. Ikke kun restauratører, men også supermarkeder. Ikke mindre end 5 lokalafdelinger af Rema1000, fra Holte til Hadsten, er repræsenteret. Meny kædens officielle profil har flere gange formået at gå massivt viralt med deres humoristiske tilgang til livet i en dagligvarebutik.
På det seneste er også ejendomsmæglere fra f.eks. Real Estate og og Nybolig også kommet på, med varierende succes. At komme fra traditionelle medier, kræver en større tilvænning for de fleste.
En på opleveren
Videoer er oplagt til at præsentere oplevelser, og flere af de store forlystelsesparker har succes på TikTok. I hvert fald hvis man skal dømme ud fra visninger. Djurs Sommerland har kun haft to videoer under 12.000 visninger siden deres start i 2021, hvilket er tal de fleste kun drømmer om. VisitAarhus, har som den (umiddelbart?) eneste turistforening længe brugt TikTok til at vise sine mange tilbud. Bl.a. har de været gode til at blande eget indhold med influencer marketing.
Organisationer og foreninger
Både mærkesager og politik trives på TikTok. Derfor har flere ungdomsorganisationer fra bl.a. SF and Liberal Alliance fundet vej derind. Det samme har fagforeningerne, heriblandt Djøef samt Kommunikation og Sprog.
Dyr er altid en velkommen tilføjelse til visuelle medier, og Dyreværnet tog springet efter at have deltaget i et webinar om TikTok. Et webinar jeg selv havde fornøjelsen af at lave oplæg på.
Følg med allerede i dag

Se, og tilføj gerne din virksomhed til, listen på denne side. Siden opdateres løbende. Det er også mulighed at følge med i ‘real time’ på TikTok på den nye profil https://www.tiktok.com/@tiktoklister. Her følger jeg de relevante konti så snart de findes, og der vil komme indhold med eksempler og gode råd.
For mere information, kontakt mig gerne.