Det der med YouTube…

Det forvirrer mange, specielt voksne, og reaktionen er ofte at de nedgør eller bagatellisere det som resultat.
Jeg kan ikke tælle, hvor mange gange jeg har hørt voksne ytre varianter af ordene ”Der er jo ingen indhold” om børn og unges YouTube favoritter. Vi distancerer os med disse ord fra noget, der er en grundlæggende del af, at være barn og ung i dag.
At sige, at det er en dårlig ide, er vist årets underdrivelse. Tænk over det engang.
Vores børn og unge har adgang til en parallel verden, som de ikke føler at de kan tale med dem, der skal vejlede dem gennem livet om. En parallel verden som 70 % af 7-12-årige bruger hver dag.

En af de største danske YouTube and Snapchat influencers Rasmus Kolbe, bedre kendt som Lakserytteren, fortæller om mødet med hans fans der glædestrålende får taget selfies med ham, mens forældrene højlydt fortæller at de ikke kender ham.
Det er bemærkelsesværdigt, at forældrene ikke engang har brugt 10 minutter på at stifte bekendtskab med barnets helt, men da den verden helten kommer fra virker så fremmed og uoverskuelig, lader mange være. De giver op på forhånd.

Du skal altså ikke se ALLE YouTube videoer

Men der er så mange……….

Som Rasmus ganske rigtig skriver, så kræver kendskab til børnenes verden ikke at man ’binge watcher’ alle afsnit af alle YouTubere. Det er der ingen der gør, selv ikke vores børn, for det giver ikke mening at se ting fra start til slut. YouTube videoer fra de kendte er ikke som en serie på Netflix, hvor du skal se med fra start til slut for, at forstå hvad der sker.
Det er situationsvideoer, taget ud af den hverdag som heltene har eller det emne, som de har valgt. De kan være gentagelser af tidligere videoer, som fik stor feedback eller som er populære udfordringer, kaldet challenges, såvel som ’det her er vigtigt for mig lige nu’ videoer.

YouTuberne er venner

I praksis lader vi vores børn og unge lege med nogen, som vi ikke har nogen anelse om hvem er. Noget, som meget få forældre ville lade deres børn hvis der var tale om fysiske venner. For YouTuberne er deres venner. Det er dem der giver dem ny information, fortæller dem om det der er oppe i tiden samt tager stilling til livets problemer og glæder.
Nogen af YouTuberne tager dette meget alvorligt og lever indhold, der er gennemtænkt med blik på deres status som rollemodeller. Andre er grundlæggende ligeglade eller rettere – de mener at man selv er ansvarlig for, om man ser det de laver. Hvilket de grundlæggende har ret i, men det er noget man kan bede af en voksen. Ikke af børn.
Vi kan ikke vælge vores børns venner men vi kan tage stilling til dem, og det er på tide at alle voksne med børnekontakt gør det. Ikke med ’dengang JEG var barn’ øjnene men med ’er det et rart menneske med nogle værdier jeg ikke har et problem med’.
Om det virker fjollet, indholdsløst eller andet er ikke et godt kriterie at bedømme YouTubere på. Det er ikke dig, der er i fokus. Det er barnet og den unge.

Hvem vil du have dit barn omgås?

Vurder YouTuberen som du vil barnets venner, vel vidende at du i sidste ende ikke kan bestemme.
Der vil være dem, som du mener er en dårlig indflydelse, men hvis de ikke er skadelige er de med til at udvikle barnet. Jo yngre de er, desto mere har du at sige om det. Husk, at oftest forbud fører til at specielt unge bare gør ting bag ryggen på deres forældre.
Mediet forsvinder næppe foreløbigt, og egentligt er disse råd gældende for alle sociale medier med børn og unges stjerner og helte.
De sociale medier har gjort det muligt at være sine idoler meget nær. Eller i hvert fald give indtrykket af at være nær. Modsat sangere og skuespillere er det forholdsvist nemt at møde de danske YouTubere, hvilket gør dem endnu mere tiltrækkende at følge og se op til.

Så start dialogen med dine børn. Brug 5-10 minutter på at se noget af det de vil anbefale dig, og undlad at tale nedsættende om det du ser.
Når du åbner op for børn og unges verden med et åbent sind, lukker de dig ind og begynder at dele det, der betyder noget for dem, med dig.
De ældre generationer har en tendens til ikke, at forstå de yngres kultur, så der er intet nyt i den afstandstagen der foregår.
Forskellen nu er blot, at en stor del af børn og unges verden foregår online, hvor mængden af tilgængelig information, mennesker og muligheder er enorm, og fremmed for mange voksne.

Kend ‘trafikreglerne’

Lakserytteren sammenligner det, at være tilstede med sit barn online som at lære dem trafikreglerne, og den analogi har jeg selv brugt i mange år.
Vi ville aldrig sende vores børn ud på deres cykler uden før, at have lært dem at cykle iført alskens sikkerhedsudstyr, og så først senere slippe dem løs.
På Internettets motorvej må mange lære regler og rammer løbende, og oftest af andre der er lige så rådvilde som dem selv.
En smule interesse fra forældre og andre voksne er alt det kræver, at give en god start på et liv, hvor det analog og digitale liv smelter mere og mere sammen.

Læs mere om YouTube

I de senere år er der begyndt at blive forsket i YouTube fænomenet på dansk jord. Den danske forsker Stine Liv Johansen har bl.a. gjort det til sin opgave at se på børn, unge og deres forhold til mediet, og kan efterhånden findes i en masse artikler om området. Bl.a. følger hun den yngste YouTube stjerne på dansk jord, Naja Münster, som er en del af en hel YouTube familie. 

Her er en række artikler, som kan give et bedre indblik i den verden, som mange voksne elsker at hade.

en_USEnglish