Undervisning

Find materiale og inspiration til digital pædagogik og undervisning
De tusinde lukkede og digitale rum vores børn er i

De tusinde lukkede og digitale rum vores børn er i

Internettet blev engang kaldt World Wide Web – det verdensomspændende net – og man må sige at det ikke er blevet mindre globalt med årene. Vores yngste generationer er oftest de første der kommer på de nye platforme. Det er dem der tilpasser sig, og som platformene former sig efter at få og beholde. Vores børn og unge formidler dagligt videoer, billeder og memes til hinanden, og tester grænser og finder interesser online. Snakker med nye og gamle venner, og følger med i det ungdomsliv der findes i 2024. Men de traumatiseres, opsøges, mobbes og udnyttes også.

TikTok er ikke mere farlig end det plejer

TikTok is no more dangerous than usual

Lad mig starte med at sige dette: Vores børn er ikke i fare på TikTok. Ikke mere end de plejer at være på internettet og sociale medier. Så slå koldt vand i blodet og lad os tage et skridt tilbage og se på hvorfor panikken nu er opstået. Under coronakrisen gik det op...

Når børn og unge deler ulovligt

Det har længe været et af de kæmpe problemer blandt unge på nettet; evnen til, at dele meget intime billeder og videoer uden samtykke. Nu er en henvendelse fra Facebook ført til Danmarks hidtil største sag om ulovlig billed/ videodeling blandt unge. Og undskyld mit...

Mobiltyveri i skoleregi

I debatten om mobilfri skole og indsamling af mobiler, kommer her et mindre benspænd. To 4. klasser fik angiveligt stjålet deres samlede indsamlede mobiler på Sundbyøster Skole Amager fredag d. 18.11.17. I en debat på Facebook-gruppen Amager fortæller en bruger om...

Kan skærmtid forsinke små børns tale?

Den 4. maj blev der på ‘2017 Pediatric Academic Societies Meeting’, afholdt i San Francisco, fremlagt en rapport som peger på, at ‘skærmtid’ for helt små børn kan forsinke deres evne til, at tale. Da denne undersøgelse dukkede op på de sociale medier var min første...

Umotiverede mobbeangreb fra Facebook

Hvad er det, der sker i hovedet på – specielt – drenge?
I dagens Berlingske fortæller en 19-årig pige om fuldstændig umotiverede angreb af ukendte personer. Angreb som startede fra en af de hemmelige Facebook grupper. Mange 100 beskeder senere er hendes job blevet truet, hendes forældre er blevet udsat og hendes generelle liv er sat i gabestok pga en bunke teenagedrenge.

Politiet kan næsten intet stille op pga. mængden af angreb. Derfor er lovløshed og personkrænkelser åbenbart et nødvendigt onde vi må leve med. Eller hvad?
Hvad er det egentlig vi bør finde os i?
Er selvjustits snart den eneste måde, at få fat i de her bøller, som meget sjældent forstår rækkevidden af deres ‘pranks’. Fjolser, som får et kick ud af, at sende brutale og seksuelle beskeder til en de aldrig har mødt?

Tag fat i jeres drenge, forældre! Snak med dem og få indblik i deres online univers såvel som offline. Verden skriger på mere digital opdragelse, og det starter i DIN stue. Uanset, hvad du ved om emnet eller ej. Lad os #stopdigitalmobning og fremme #digitalopdragelse

Digital opdragelse i Radio 24syv

I dag var jeg inde hos Radio24syv i programmet Forældreintra for, at tale om børn, forældre og deres digitale verden.

Sammen med forfatter og foredragsholder Lykke Møller Kristensen, ophavskvinde til forældrebogen Børn og digitale medier, fik vi vendt myter og fakta.
De to værter, Kirstine Vinderskov og René Fredensborg, blev det til en meget interessant snak, som kan høres på lørdag eller senere på podcast.

For nylig startede jeg et samarbejde med nogle andre passionerede tech læringsnørder – KUBO.
Vi vil i samarbejde arbejde med emnet ‘At lære at lære’, og i den anledning, har jeg netop offentliggjort min første engelsk sprogede artikel.
Den berør et af mine ynglingsemner – digital opdragelse.
Jeg vil fremadrettet skrive en del mere for dem, og ser frem til, at støtte deres udvikling.

https://medium.com/@evafog/why-eating-virtual-sand-and-being-able-to-learn-from-it-requires-you-the-adult-ba85ee0693fb#.z2atpi210

en_USEnglish