TikTok er hurtige videoer med al slags indhold, fra under 10 sekunder til op til 10 minutters varighed
TikTok er oprindeligt kinesisk men har hovedsæder i hele verden
Minimumsalderen på TikTok er 13 år
Der er 1 milliard aktive brugere
I Danmark bruger 11 % af befolkningen TikTok. Børn udgør fortsat over halvdelen, men 18+ segmentet indhenter kraftigt
TikTok har alt de samme indhold som Facebook, YouTube, Twitter og Instagram
TikTok er det hurtigst udviklende medie i verden

Følg med @evafog for indhold til børn, unge og barnlige sjæle, samt disse  tags: #hilseneva #trygpåtiktok

Følg med på @tiktoklister for erhvervsmæssigt indhold, og den kontinuerlige indsamling af danske virksomheder og organisationer

TikTok kort fortalt

TikTok er det hurtigst voksende sociale medie i verden, og har i 2021 over 1 milliard aktive brugere. Det er tidligere kendt som musical.ly, og er i Danmark stadig et medie mest brugt af det unge publikum. Mange tror fejlagtigt, at det fortsat er en børneapp med dans. Virkeligheden er dog en anden.

Musical.ly blev i 2017 opkøbt af ejerne af det kinesiske firma ByteDance, som i forvejen havde appen Douyin. ByteDance konbinerede de to apps og lancerede det udenfor Kina som TikTok. TikTok kan i dag tilgås via app og browser. Der er planer om at integrere en app til smart TV’er.

Det minder om en blanding af Instagram, YouTube og Snapchat. Modsat alle tidligere sociale medier, kan man som bruger opnå 1000 views – folk, der ser ens videoer – på ganske få minutter og ’gå viralt’ på få timer. TikToks algoritme er skabt til at sprede indholdet ud til flest mulige mennesker, og belønner brugerne som poster tit og bruger de indbyggede funktioner. Samtidig beregner app’en hvad de skal vise dig ud fra hvad du i forvejen har liked, kommenteret eller delt. Det foregår via sektionen på forsiden af appen kaldet For You. Venners videoer vises på sektionen Following

Indholdet

Formen er små videoer på op til 59 sekunder, som kan tilsættes musik eller brugerskabt lyd, filtre, tekst, emojis og animerede giffer. Igennem TikTok har brugeren adgang til den samme musik som findes på fx Spotify og iTunes, og TikTok ‘hjælper’ brugeren til at finde de mest populære, eller udvalgte, numre. Trends og challenges er i høj grad det der går igen.

Også for voksne

I løbet af 2020 har TikTok udviklet sig til et sted, hvor virksomheder og stjerner begår sig side om side med den almene befolkning.  Medier som World Economic Forum, Washington Post  og World Health Organization har alle profiler, og mange tv- og filmstjerner er kommet på. I Danmark er vi langsomt ved at komme med, og Lægemiddelstyrelsen er den første officielle organisation til at komme på.

Kritikken

Mediet har mødt stor opmærksomhed siden starten af Covid-19 pandemien. Antallet af brugere er steget gevaldigt, og det har oplevet ekstra bevågenhed grundet sin kinesiske oprindelse, usikkerhed om databeskyttelse samt uheldige afsløringer om diskriminerende praksiser. TikTok har også været en politisk kampzone, hvilket bl.a. resulteret i komplet nedlukning i Indien og uønsket opmærksomhed fra Trump. TikTok er dog sammenlignelig med alle andre sociale medier, hverken værre eller bedre.

En kreativ legeplads

Mediet store popularitet skyldes de meget dedikerede bruger, kendt som Content Creators. Det er dem, der trofast poster indhold af enhver slags dag efter dag. Populariteten af videoerne har bredt sig til alle andre etablerede medier, og har gjort at bl.a. Instagram har forsøgt at gå det i bedene med Reels.

Vil du vide mere?

Hent en af de gratis rapporter om mediet, og kom ind under kølerhjelmen på TikTok.

Det er også muligt at kontakte mig, hvis du ønsker at vide mere om hvordan Du eller din virksomhed kan bruge TikTok.

Hent rapporterne

I maj 2020 udkom første version af 8 måneders deep dive ind i TikTok. Denne danske version havde kun fokus på det lokale marked.
August 2020 blev version 2 udgivet, denne gang på engelsk og med et bredere og opdateret perspektiv for Norden, USA og UK.

Hent begge gratis her!

En 2021 udgave er under udarbejdelse, og forventes til sommer

Ønsker du viden om mediet, uanset vinklen, kan jeg hjælpe. Kontakt mig gerne for yderligere information. 

På opfordring har jeg oprettet en donationsknap.

Rapporten er udarbejdet uden støtte eller funding, og udgives gratis og uden forventninger om andet end at kunne oplyse. Jeg er blevet informeret om, at jeg dog skal være i stand til at modtage donationer som tak, så derfor denne mulighed. 

Har rapporten været af betydning for dig, er du velkommen til at give et valgfrit beløb til min corona-trængte økonomi.

Tak!

Virkelig indsigtsfuldt og godt skrevet … og så er det fra børnenes perspektiv! Tak for det🖖😊

Jon Kristian Lange

Senior Rådgiver , Red Barnet

De første 600 på TikTok

De første 600 på TikTok

Det har hele tiden ligget i kortene, at danske virksomheder og organisationer skulle finde vej til TikTok. I den nye opdatering af listen, er vi nu nået til 600. Med et...

læs mere
200+ danske virksomheder på TikTok

200+ danske virksomheder på TikTok

Vi har nået en milepæl i dansk TikTok. Med over 200, små såvel som store, virksomheder der har kastet sig ud i det 'nye' medie, tegner 2022 til at blive sidste chance...

læs mere

Mediedækning

Udelukkende med TikTok som emne

da_DKDanish