Fra fokus til handling
Der er utrolig megen fokus på mobning i disse tider. Både DR og TV2 har kørt succesfulde serier om emnet, og ved den internationale Sikker Internet Dag d. 5. februar 2013 var temaet Connect With Respect. Et tema som er mere relevant end nogenside.
Børn og unges adgang til de sociale medier er steget eksponentielt ved muligheden for billige smartphones, indførslen af tablets og den generelt lette adgang til computere og konsoller. Der kommunikeres på kryds og tværs af platforme og mange oplever at de føler sig udenfor, hvis de ikke følger med.
Selvom børnene er hjemmevante på disse nye medier, er opdragelsen og socialiseringen ikke fulgt ordentligt med for vi voksne halter jammerligt bagefter.
Nu hører jeg selv til den generation, hvis ungdom var præget af internettet og mobilens indtog. Dengang var jeg blandt de såkaldte ‘first movers’, hvilket jeg er dybt taknemmelig for i dag. Ellers havde jeg nok stået blandt de mange af mine jævnaldrende, samt de ældre generationer, som overhovedet ikke kan følge ungerne trop.
Hvad er den ‘rette metode’ til at hjælpe vores kommende generationer til at begå sig i den globale landsby? Jeg har ikke fundet endegyldige svar, men jeg er blevet klogere.
Som jeg beskriver i denne artikel er det i sidste ende de voksnes ansvar at få givet vores børn kompetencerne til at kunne begå sig digitalt.
Det er et ansvar som indebærer at vi voksne deltager i børnenes færden på internet og mobil på lige fod med den deltagelse vi har i resten af deres liv.
Bemærk, at jeg skriver deltager.
Børn i dag er ikke meget anderledes end alle andre generationer.
Hvis de voksne bliver for snagende, bestemmende eller kontrollerende over det, ungerne anser for deres private domæne, vil de reagerer negativt.
Der findes mange løsninger nu om dage, hvor forældre kan deltage i deres børns digitale privatliv – også uden børnenes samtykke vel at mærke.
Selv Windows styresystemer kommer med Forældrekontrol som standard, og rigtig mange skoler har indbyggede filtre på netværket så børnene ikke kan tilgå utilsigtede emner. Jeg var faktisk tilhænger indtil jeg blev præsenteret for alternativet – kommunikation frem for restriktion.
Det kræver en hel del mere og falder ikke alle lige naturligt. I hvert fald i starten.
Hvis man ikke selv føler sig tryg ved den digitale verden er det svært at videreformidle en positiv og informativ tilgang til den yngre generation. Det er derfor meget bedre at spille med åbne kort over for børnene.
Jeg oplever gang på gang forældre stå lidt fortabte og modløse over for deres hastigt digitalt udviklende barn. Til dem har jeg det enkle råd: deltag.
Det kan måske opfattes som om jeg har en laissez-fair tilgang til emnet men nej – det er bestemt ikke tilfældet. Jeg er ikke fan af enten/ eller pædagogik.
I stedet handler det om at favne og tilrettelægge form for børnene samt være autentisk.
Ved du ikke en dyt om det dit barn foretager sig? Jamen så vedkend det over for jer begge. Hvis du forsøger at bluffe dig frem vil du blive opdaget. Børn er alt for skarpe.
Du har stadig dine meninger om hvad der skal foregå, og din sunde fornuft er i sidste ende den som dit barn lære at spejle sig i.
Har du nogle bekymringer om det der sker? Spørg ind til hvad barnet foretager sig UDEN at farve barnet. Lettere sagt end gjort, for vi er alle farvede i vores tilgang til verden. Men prøv.
Lad mig tage et par emner op, som er blevet eksponeret så rigeligt i medierne.
Mobning
Det kan godt være du er dødsens angst for det med digital mobning, har læst 10 forskellige artikler om de forfærdelige hændelser det kan medføre, men dit barn har højest sandsynligt ingen idé om den slags endnu. Mobning forekommer men det er langt fra alle børn som oplever det.
En af hovedgrundene til, at digital mobning findes er, at forældrene ikke har givet børnene den ballast det kræver at begå sig i et ikke-fysisk, ofte ansigts- og stemmeløst, samfund.
Pædofili
Der er megen snak om voksne der antaster børn online og lokker dem til alt muligt.
Mange nye chat tjenester og online fora gør det muligt at kommunikere med hvem som helst, når som helst. Det handler ikke længere om hvordan en person ser ud men om hvordan de opfører sig digitalt. Hvilke handlinger der foretages og hvilket svar børnene giver.
I dag har næsten alle chats og online foras indbyggede sikkerhedsnet til at fange uønskede individer.
Børnesider som MovieStarPlanet giver børnene nem mulighed for at anmelde uønsket adfærd.
Profiler og venskaber
I dag er en del af et aktivt socialt liv at chatte, sms’e, twitte og bruge Facebook og lignende sider. Ofte er det billeder der udveksles, da de nye generationer er meget visuelle.
Derfor er er det at have profiler, avatarer og andre former for online social omgang naturligt og nødvendigt.
Det kan være virkelig svært at forstå, hvorfor børn og unge hellere vil sidde foran computeren/ mobilen og kommunikere end at mødes med vennerne offline.
Sagen er bare den, at deres kontakt til hinanden ofte er sporadisk men kontinuerlig. Et billede her, en kort besked der. Ikke til en person men til hele omgangskredsen. Post noget på Facebook, og alle dine venner/ følgere kan se det på en gang.
Vi havde ikke den form for kommunikation da vi var børn, så det er en ny verden. Det er den nye generations verden.
Udøve digital opdragelse
Så hvordan kan du så udøve digital opdragelse?
Det kan sammenfattes kort:
- Deltag
- Spørg
- Søg
- Vær autentisk
Deltag
Sæt dig ned sammen med barnet. Se med når det spiller/ leger/ skriver. Vær interesseret og åben. Lad barnet vise dig hvad der er spændende, sjovt, mærkeligt o.a.
Hvis barnet kan lide at spille spil, så spil med eller se på. Det er også sådan børn leger med hinanden digitalt så hvis du vil forstå deres indbyrdes regler, så deltag. Barnet kan vise dig sin hverdag og vil føle at du leger med. Præcis som hvis i spillede et brætspil eller legede med Lego.
Jo ældre barnet er, desto mere privatliv har det brug for. Hvis du har lagt grundstenen for din deltagelse mens dit barn er lille, vil din deltagelse være naturlig når barnet bliver teenager. Netop der får du specielt brug for åbenheden 🙂
Spørg
Stil spørgsmål til det barnet laver men vær også klar over, at det ikke altid har gjort sig tanker om hvorfor det vælger at gøre som det gør. Børn er af natur ikke reflekterende i de yngre år men hvis du er, vil barnet lærer af dig.
Et sundt kritisk sind er en af nøglerne til en sund social omgangstone.
Har dit barn digital læring i skolen eller en digital hverdag i institutionen/ SFO’en/ klubben så spørg ind til lærernes og pædagogernes metoder og erfaringer.
Du har ret til at have spørgsmål og meninger om dit barns hverdag, og samtidig bør lærere og pædagoger have gjort sig tanker om deres digitale påvirkning af børnene.
Ofte er der lavet retningslinjer fra kommunens side, eller også har de enkelte institutioner deres egne.
Jeg håber ikke, at der findes institutioner i dagens Danmark, som ukritisk slipper børn løs i det digitale samfund.
Søg
Information er guld. Uvidenhed er ikke længere en undskyldning, for du kan blive informeret om børn og digital udvikling så mange steder. En enkelt Google søgning smider artikler frem på stribe, og langt de fleste – hvis ikke alle – hjemmesider og tjenester til børn har en forælderafdeling/ information til forældre.
På linksiden finder du henvisninger til information om/ for det digitale barn (og dets forældre).
Hvis du insisterer på at blive skræmt fra vid og sans så nøjes med at følge dagspressen. Sensationer er der nok af men der er ikke altid nyhedsværdi i fakta og forskning.
Vær autentisk
Du er et menneske, ikke en alvidende robot der kan opdateres med den nyeste viden ved hjælp af et program eller en chip.
Stå ved dig selv, dine erfaringer og manglen på samme. Der er mange falske og overfladiske mennesker i denne verden, og et sundt kritisk sind samt godt selvværd er sjældent at finde hos disse.
Du kan ikke sikre dit lille pus mod verdens ondskab men du kan introducere det for god tone, saglighed, selvværd og evnen til at skelne godt fra dårligt. På den måde ruster du dit barn til en verden du ikke har nogen anelse om, hvordan bliver.
Er du i tvivl om hvordan du skal takle dit digitale barn, så prøv at fjerne situationen fra den digitale verden ind i den fysiske. Det kan ikke altid lade sig gøre, men prøv.
Hvis dit barn oplever grimme beskeder, hvad ville du så gøre hvis det var sket fysisk i skolegården?
Hvad ville du sige til barnet og hvordan ville du handle?
Hvis dit barn kom hjem med en opgave i et fag du ikke rigtig ved noget om, hvad ville du så gøre? Gør det samme hvis det drejer sig om et nyt spil/ en hjemmeside o.a.
Sund fornuft men med følelser
Vi kommer længst med sund fornuft men ‘desværre’ har vi alle de her følelser.
Menneskets instinkt er at gå i forsvar når noget er nyt og farligt, men i takt med at det nye udforskes, og en eller anden form for kendskab etableres, mindskes frygten.
Den digitale verden er faktisk ret fantastisk, og børn skal kunne begå sig på den digitale motorvej såvel som den med biler på.
Det er helt okay at være skeptisk, forvirret og til tider skræmt fra vid og sans men gør dit bedste for dig såvel som dit barn. På den måde vil ungerne vokse op i denne nye dimension af vores sameksistens med samme forståelse som for den vi andre altid har gået i.
Trackbacks/Pingbacks