Vi er kommet en lang vej fra dengang, hvor børn og unge kunne ringe til en upartisk voksen på Børnetelefonen. I dag opfindes der hele tiden nye metoder at nå de udsatte, kede eller forvirrede børn og unge på.

Når problemer tages op i spilform

Så sent som i dag havde jeg en snak med en af gamification fortalerne her i Danmark, Christian Mogensen, om, hvordan der er ved at blive udviklet en ny måde at nå udsatte drenge på: Ved at behandle relationen, som man vil et spil. Belønninger, mål og muligheden for at opgradere undervejs. Ikke, ved hjælp af in-game mønter eller anden valuta, men ved at åbne op og søge information – og måske hjælp. Det kan lyde meget virkelighedsfjernt, men det virker! De fleste af os kender til, at det kan være svært at se svære følelser i øjnene, og at søge hjælp til dem kan være en overvindelse. Specielt, hvis man ikke er vant til at blive mødt med åbenhed eller rummelighed. Tilføj en spil-mekanisme, og man forbigår en masse af de forhindringer der er. Du ‘spiller jo bare et spil’, og det er der ikke noget truende ved. At du så får svar undervejs, tester din egen reaktion i en given situation eller kan give udtryk for ting, du ellers gemmer. Det er bare bonus.

Chat der redder selvværd – og endda liv

Da chat-kulturen tog til i Danmark, adopterede hjælpeorganisationerne den forholdsvist hurtigt. Gudskelov for det. Det gav en mulighed for at ‘snakke’ med en som kunne hjælpe uden, at skulle udstille sig selv. Ens identitiet forblev hemmelig, og problemerne kunne nemmere deles i et fortroligt og anonymt rum. Modsat et forum, som mange brugte som forgænger, bliver ens opslag ikke hængende, men ‘forsvinder’ under samtalen. Et fænomen, som passer den nye generation af børn og unge godt. Sjovt, når man tænker på, hvordan den digitale selvforherligelse har taget fart i selvsamme generation. Og så alligevel ikke, for hvem vil stå frem med det som virkelig smerter?

Emojis som følelsesudtryk

Med alle disse digitale fremstød dukkede smiley og siden hen emojis op. En simpel, hurtig og grafisk måde at udtrykke sig på. Hvem ved ikke hvad 🙂 betyder? Et firma har taget det skridtet videre og udviklet en app, som udelukkende kommunikerer med emojis. Det specielle ved denne app er, at den henvender sig til det modsatte af ‘normale’ emojis: Sorg, smerte og ubehag. App’en Abused Emoji er skabt af det svenske firma BRIS, som specialiserer sig i at hjælpe udsatte børn og unge. AbusedEmoji fra BRIS.se

Idéen er intet mindre end genial, og taler direkte til børn og unges ‘sprogbrug’. Skærmbillede 2015-05-28 kl. 15.33.14 Faktisk er den så genial, at jeg sagtens kan se den blive brugt af alle typer børn og unge. Endda voksne. For hvem har ikke haft en dårlig dag og følt sig som ham til venstre.

Digital hjælp er vejen frem

Det er på ingen måde overfladisk, at vores yngre generationer håndterer svære ting digitalt. Faktisk er det en genvej, som favner dem i deres egen kultur. Det er ikke en erstatning for en god samtale – det er et supplement, som foregår i den digitale verden de lever i. Faktum er, at mange ikke har nogen at tale med, når det gælder følelser. Når man er barn og ung, er man oftest bange for at være forkert, og mange tager alt på egne skuldre. Det skaber flovhed, følelser af at være fremmedgjort og kan fører til isolering. Når en fremmed, uden ansigt, sidder på den anden side, og man helt anonymt kan spørge – eller lege – sig frem til svar. Så er det meget nemmere at få hjælp. For hjælp på dansk, kontakt Børnenes Vilkår via telefon 116 111. Det er muligt at sms’e og ringe. For chat brug Børnetelefonens chat på http://bornetelefonen.dk/chat

en_USEnglish