Sharenting – En sammetrækning af ordnene ‘share (dele)‘ og ‘parenting’ (forældreskab)
Lad mig starte med at sige, at jeg respekterer forældres beslutninger om, hvad der er bedst for deres familie. Men samtidig er jeg meget kritisk overfor enhver offentliggørelse af børn, for de har ikke en stemme men må leve med følgerne. Internettet husker, og folk får hurtigt alt for følelsesmæssige forhold til fremmede børn online.
“Når man er lige så gammel som vi er [..], så bliver man tit skældt ud for at vise sine børn på Instagram.
Man sætter røven direkte i klaske højde. Og nu er der simpelthen en kategori, hvor at vi hylder dem der tør og vise børnene på Instagram.”
Lisbeth Østergaard under præsentationen af Årets Parent Content, Simba Prisen 2024
Der er en grund til, at sharenting sætter forældres røv i klaskehøjde. Det er blevet normalt at bruge sine børn son en del af ens markedsføring, og der spekuleres direkte i det for at få likes, views og brand deals. At være familyblogger/ influencer er ikke en sort/ hvid skala, men en med et væld af nuancer. Jeg ser mange respektfulde forældre, som blot nyder deres børn og deler det, men også udnyttelse af sårbare eller ydmygende øjeblikke.
Som barnløs varmer det mit hjerte at se skønne familier og børn, men som professionel sidder jeg med en knude i maven. For jeg kender til bagsiderne og mulige konsekvenser. Det er langt fra uproblematisk, at et barn vokser op med internet tanker og onkler, som fordyber sig i et fremmed barns liv. Modsat en voksen, har barnet ikke valgt at være genstand for andres følelser, behov og drømme. En dag bliver barnet gammelt nok til at forstå, at det er blevet kendt, og at der er skrevet beskeder og kommentarer om alt det delte. At det er en slags offentlig ejendom i manges optik.
I starten af 2024 valgte en knust mor af få sponsoreret sin datters begravelse, og delte alle detaljer på Instagram.
I februar var jeg inviteret til en konference hos danske influencers og bloggers brancheforening – Influenter og Bloggere i Dansk Journalistforbund – for at sætte fokus på emnet. En stor del af den danske familyblogger/ influencer stand var mødt op, og vi fik nogle rigtig gode debatter.
F.eks. blev emnet om at dele ens familie, med et barn med vanskeligheder/ sygdomme, eller hvis man har en ’anderledes’ familieform end far/ mor og børn, sat i fokus. For, hvor går grænsen med at oplyse og at udstille? Mellem aktivisme og voyeurisme?
Sharenting illustreret af ChatGPT4
Langt over grænsen eller naturlig afslutning
I starten af 2024 valgte en knust mor af få sponsoreret sin datters begravelse, og delte alle detaljer på Instagram. Samme mor fik også sponsoreret negle, kage og sikkert også andet. Er det langt over grænsen, eller en naturlig afslutning for en familyblogger, der har delt sit barns sygdom og hvor barnet på tragisk vis ikke overlevede?
Hvis man følger med i børnestjerners liv, vil man se mange tragiske historier om, hvor svært det var at gå fra barn til ung, fordi hele ens liv var offentligt. I dag er der flere og flere børn af familybloggers, som oplever samme konflikt. Vi har heldigvis ikke samme tilstande som i f.eks. USA, Canada og England, hvor en hel families overlevelse kan afhænge af sociale medier, men vi er godt på vej.
Børn sælger. Det ved marketingsbureauerne og brands også, og der findes desværre danske influencers som spekulerer og udnytter det.
3 vigtige råd til forældre
I sidste ende handler det om, at vi skal huske de få sandheder, som internettet medbringer:
- Internettet glemmer aldrig.
Alt der lægges ud, lagres, og du kan ikke slette det igen. En dag bliver barnet teenager, skal have et job eller en partner. Som familyblogger er du med til at vælge, hvilket billede der præsenteres i fremtiden. - Hver gang man poster sit barn, krænker man potentiel deres rettigheder for databeskyttelse under GDPR. Digitale fodspor starter i samme sekund noget lægges online, og de er guld værd for markedsføring og salg.
- Alt kan udnyttes af dem med slette motiver. Hvad virker som et uskyldigt billede eller video kan være en anden persons fetish eller trang.
Hvis du vil se mere om bagsiden af sharenting, så kan jeg anbefale Cosmopolitans artikel og videorapportage What’s the Price of a Childhood Turned Into Content?
Digital forevigelse illustreret af ChatGPT4
Hvis du er familyblogger og gerne vil fortsætte, så beskyt dig og din familie ved aldrig at poste hvor i bor, hvor I skal hen og hvornår i er der. Selvom det er fedt at sende stories om real-time aktiviteter, så husk at du så offentliggør jeres præcise lokation.
Hvis folk du ikke kender, er mere interesseret i dit barn end dig, så er der noget galt.
Pas på jer selv og vores fremtidige generationer.