Det er et af de buzz ord, som flyver gennem luften.
Konstant!
Det er et hit, at lære børn gennem spil, og som digital fortaler kan jeg kun bifalde udviklingen.
Men.. For der er et men.. Tilgangen er ved at blive forskruet.
Min mor har altid lært mig at ord har betydning.
Hvordan du vælger at udtrykke dig, farver indholdet af det du siger.
Det ved enhver god reklamemand også, men det virker som om at buzz ordet har fået større indvirkning end det reelt burde.
Jeg var for nyligt i selskab med to af digital lærings andre højtråbere, Christian Mogensen fra Center for Digital Pædagogik og Asbjørn Skovsende, for at snakke om netop dette emne.
Det tog meget kort tid, før vi havde lagt ordet ‘læringsspil’ i den virtuelle skraldespand, og erstattet det med det, som rent faktisk virker: spil med læring. Gerne skjult læring.
Hvorfor er det så, så vigtigt at skifte ordet ud?
Fordi – ud over at være misvisende og ikke særlig attraktivt – så er der enorm forskel på at lære noget som sidegevinst og at sidde ned for at lære.
Ikke mindst psykologisk, men også rent grafisk.
Der er mange spil som sælger sig på læringen, men helt ærligt.
Hvis du var barn, og fik valget mellem at spille et ‘spil-spil’ og et læringsspil, ville valget ikke være svært.
Det er ganske enkelt – undskyld mit sprog – røv kedeligt at lære når man presses til det.
Også, selvom det er pakket ind i en spilramme, som forsøger at gøre det tiltrækkende.
Bevares, det lykkedes engang imellem, men det er desværre ikke hver gang.
Det er ikke fordi jeg mener, at alle spil med læring skal være sammenlignelige med gængse underholdningsspil.
Ligesom skolebøger er og bliver skolebøger, må dele af læringen være meget klart udformet, og let at tilgå uden dikkedarer.
Men kan vi ikke nok tænke os om en 5-6 gange, før vi (udviklerne) skaber den slags spil?
Jeg ved godt, at de skal sælges til undervisernes ledere og dem med akademisk forståelse, men er det ikke i sidste ende børnene vi skal have fokus på?
Læring er bedst, når det er inspirerende, sjovt, udfordrende og godt sammensat.
Leg og læring hænger sammen, og nogle gange skal læringen sniges ind af bagdøren for at have den rette effekt.
Sådan skal vores spil med læring også være.
Så i skraldespanden med ‘læringsspil’ og frem med spil med læring.