Illustrationerne i denne artikel er skabt med ChatGPT4, en kunstig intelligens skabt af firmaet OpenAI. De viser de tusind skjulte digitale rum, som børn og unge begår sig i dagligt. Alene.

Hvert minut uploades over 500 timers video alene på mediet YouTube.

Mængden af materiale, stort som småt, er enorme og gør det umuligt for nogen nogensinde at se det hele. Der er noget for enhver, og der er meget af det. Kan den menneskelige hjerne – og nu også AI – udtænkte det, kan det findes online.

Det er den verden vores børn og unge hver dag færdes i, uden voksne kan følge med. Med mobilen i hånden har børn og unge adgang til tusinde digitale børneværelser, skolegårde og baggårde. Rum, hvor de voksne aldrig kan komme ind, men hvor deres indflydelse kan gøre sig gældende på trods. Det evige spørgsmål er altid hvordan.

Behovet for at belyse hvad vores børn og unge udsættes for, er presserende.

Adgangen til denne del af børne og ungdomslivet opnås på en enkelt måde: gennem det enkelte barn. Det er også her det bliver svært, for mange børn og unge vil aldrig fortælle deres forældre om det de ser eller oplever. Frygten for at miste adgangen til deres fællesskaber, trumfer behovet for voksen vejledning. Det er underforstået i mange unges sind, at ’de voksne bare ikke forstår deres liv’, hvilket desværre ofte er sandt. Generationskløften mellem barn og voksen ses tydeligt i den måde vores yngste generationer vokser op på. Hvor vi voksne kommer fra en tænd/ sluk kultur, lever generations Z og Alpha et kontinuerligt digitalt og analogt liv. Uagtet, om vi ønsker det eller ej.

Så snart internetforbindelsen er etableret, starter kløften. Det samme gør både virkelig gode og ufatteligt dårlige oplevelser.

I DRs nye programserie ’Alene hjemme bag skærmen’ vises konsekvenserne af denne kløft tydeligt. 50 børn og unge deler deres oplevelser med alt fra vold og død, til sex og forsøg på afpresning. Jeg forventer at mange voksne vil være lige så chokerede, som forældrene til de deltagende børn. Desværre er det ikke første gang, og langt fra sidste, at mange for første gang får et indblik i de tusinde digitale rum. I mit arbejde med netop skellet mellem generationer, har jeg i de forgangne årtier rådgivet og oplyst både forældre, pædagogisk personale samt organisationer.

Behovet for at belyse hvad vores børn og unge udsættes for er presserende. Børn og unge flokkes til sociale platforme, hvor de ofte ikke er gamle nok til at være. Med stiltiende eller faktuel accept fra forældre, der ofte ikke har viden, mulighed eller overblik til at vide hvad deres børn er kastet ud i.

Der er meget vi kan gøre, og der er meget vi skal gøre

Internettet blev engang kaldt World Wide Web – det verdensomspændende net – og man må sige at det ikke er blevet mindre globalt med årene. Vores yngste generationer er oftest de første der kommer på de nye platforme. Det er dem der tilpasser sig, og som platformene former sig efter at få og beholde. Vores børn og unge formidler dagligt videoer, billeder og memes til hinanden, og tester grænser og finder interesser online. Snakker med nye og gamle venner, og følger med i det ungdomsliv der findes i 2024. Men de traumatiseres, opsøges, mobbes og udnyttes også. Med et verdensomspændende net – motorveje med ufattelig hastighed – samt en teknologisk virkelighed der nu inkluderer kunstig intelligens som næsten ikke kan skelnes fra virkeligheden, er behovet for viden og muligheder større end nogensinde.

Sammen med Projekt M vil jeg i løbet af 2024 kunne tilbyde endnu et lag af viden i forbindelse med en podcastserie. Den går under projektnavnet Stop digital mobning. Selvom mobning aldrig er ren digital eller analogt mere, sætter titlen netop fokus på de – for voksne – usynlige rum som mange overgreb og megen mistrivsel opstår i. Der er meget vi kan gøre, og der er meget vi skal gøre. Som med DR’s nye serie, vil de unge være dem i fokus, for det er deres fortællinger vi skal og må lytte til. Også selvom det indgyder voksne med frygt og afmagt. Læs mere om projektet på https://www.projektm.dk/onewebmedia/Projektbeskrivelse_Stop_Digital_Mobning.pdf

en_USEnglish