Det er nok ikke gået mange børn og unge forbi, hvor populær Netflix serien Squid Game er på de sociale medier. En ting er dens sejrsgang på verdensplan, hvor den nu er på vej til at blive den bedst indtjenende serie for streamning tjenesten. En anden er den kultstatus den har fået.
Som DR fortalte i deres artikel for nyligt, flyder internetsfæren over med referencer til seriens brug af børnelege og vold. For vold – det er der i høj grad. Der er ikke noget der hedder ’at være en god taber’, for enhver fejl betyder døden.
@jongraz it’s that time again #pug #dog #adoptdontshop #humor #nobones #noodletok
♬ original sound - Jonathan
På TikTok har en gammel hund ved navn Noodles skabt et fænomen ved ikke at gide rejse sig hver dag. Det kaldes #nobonesday, og går lige nu viralt.
Der er intet unormalt i at en serie, film, et stykke musik eller andet får sit helt eget liv på de sociale medier, så på den måde er Squid Game hypen intet nyt. Det der sker lige nu er, at hypen også har vokset sig så stor at main stream kulturen er med ind over. I stedet for at været et ’indelukket’ fænomen i en interessegruppe, eller på et specifikt socialt medie, er det globalt. Det betyder at eksponeringen og viljen til at videreformidle er enorm. Blandet med at alt farligt og skræmmende har en ekstra tiltrækkende effekt, betyder det at det er næsten umuligt at undgå materiale med Squid Game.
Vanen tro, har de dygtige folk på DR Ultra Nyt taget fænomenet op, og på den måde hjulpet med at afmystificere indholdet. Det er virkelig også svært, når det er børnelege som pludselig bliver brugt på den måde. Det er ikke alle der har forståelse for metoden.
Jeg sidder dagligt på de sociale medier, sammen med børn og unge, og ser selvsamme konsekvenser. Af selvsamme årsag har jeg skabt Hvem taler dit barn med. En kampagne, der sætter fokus på hvad børn og unge gør, når de ikke har voksne at tale med.
Der skal ikke mindre oplysning til – der skal mere.
På Twitter har undervisningsordfører for Konservative Mai Mercado været ude og kritisere Ultra Nyts arbejde, på baggrund af aldersgrænsen for serien. Et ret tonedøvt og tydeligt eksempel på, at ikke alle forstår grænsen mellem oplysning og konsekvenserne ved mangel på samme.
Jeg laver tit videoer til børn og unge på TikTok, når der opstår noget som virkelig tager fat i dem. Det har jeg også gjort med Squid Game, hvor min vinkel er at italesætte den reaktion der er kommet fra de voksne. Som afslutning på videoen, spurgte jeg om mine følgere, der er i alderen 9 til 20 år, om de har set den. På under en time have 90 % af kommentarerne bekræftet at de så den. De få der ikke gør, har enten fået forbud eller synes selv det er for uhyggeligt.
Selvsamme børn, der forsøger at komme udenom, kan risikere at møde det i f.eks. spil succesen Roblox eller i deres ynglings Youtubers indhold.
Trends vil opstå igen – både sjove og ubehagelige. Derfor er og bliver det de voksne opgave at kunne italesætte og imødekomme reaktionerne. Og kan man ikke, vil de søge helt andre steder hen.
Hej Eva
Hvordan mener du, at de vil møde det i Roblox, Minecraft eller hos YouTuberne?
Tak for dine altid fede indspark!
Dbh Stine
Hej Stine, og tak
I Roblox er der Squid Game tematiserede spil, hvor de gennemlever spillene fra serien. Der er også folk som vil bygge det i andre universer, som f.eks. Minecraft og endda Sims. Hos YouTuberne viser de havd der er interessant, og derfor er der klip fra serien, gengivelser af seriens indhold samt folk der spiller Squid Game i ovennævnte spil.
Mvh Eva
Jeg har 1. Klasse her i 2025 og de er facinerede af squidgame…
Jeg er totalt boomer (52 år) og vil gerne læse lidt om hvordan jeg skal håndtere det.
Synes ikke jeg kan finde ultra nyt klippet, har du andre forslag?
Mvh
Hej Karen,
Jeg har opdateret linket til Ultra Nyts video. Da den oprindelige artikel er 3 år gammel, er ting flyttet.
Spørgsmålet her er, hvad du gerne vil med deres interesse? Vil du deltage, er det vigtigste at du lytter og stiller spørgsmål. Evt. involvere forældrene, hvis det er klassen som udgangspunkt.
Børnene ser klip på sociale medier, som viser dele af Squid Game, og det er altid legene som er de mest fascinerende. Du kan overveje muligheden at lege de spil, som f.eks. Red Light/ Green Light, der blot er en anden version af trafiklys legen. Hvis man bevæger sig når der er rød, er man ‘død’ – ude.
Der er en speciel lydside til den, som kan høres her https://www.youtube.com/watch?v=vAzRFDI-0Zc, som giver den rette stemning.
En anden leg er en, hvor man skal danne små grupper og ‘overleve’. En slags stoledans med denne sang som baggrund https://www.youtube.com/watch?v=sCX8XEDMs5U. Der er flere runder. Sangen spilles, og så annonceres antallet gruppen skal have. De har så 30 sekunder til at finde antallet, og derefter finde hen til et ‘helle’. I serien er det lukkede rum, men hulahopringe eller andet kan nemt bruges. dette gøres over flere gange. Antallet af heller skal være mindre end den samlede gruppe af børn, så det f.eks. ikke er muligt for alle grupper med under 4 personer at finde et.
Så længe der ikke er børn som er bange, så tag det legende aspekt med. jeg høre fra flere, at det giver børnene en fornyet sans for at lege, hvilket må siges at være en rigtig god ting.
Mvh Eva