Det er nok ikke gået mange børn og unge forbi, hvor populær Netflix serien Squid Game er på de sociale medier. En ting er dens sejrsgang på verdensplan, hvor den nu er på vej til at blive den bedst indtjenende serie for streamning tjenesten. En anden er den kultstatus den har fået.

Som DR fortalte i deres artikel for nyligt, flyder internetsfæren over med referencer til seriens brug af børnelege og vold. For vold – det er der i høj grad. Der er ikke noget der hedder ’at være en god taber’, for enhver fejl betyder døden.

 

På TikTok har en gammel hund ved navn Noodles skabt et fænomen ved ikke at gide rejse sig hver dag. Det kaldes #nobonesday, og går lige nu viralt.

Der er intet unormalt i at en serie, film, et stykke musik eller andet får sit helt eget liv på de sociale medier, så på den måde er Squid Game hypen intet nyt. Det der sker lige nu er, at hypen også har vokset sig så stor at main stream kulturen er med ind over. I stedet for at været et ’indelukket’ fænomen i en interessegruppe, eller på et specifikt socialt medie, er det globalt. Det betyder at eksponeringen og viljen til at videreformidle er enorm. Blandet med at alt farligt og skræmmende har en ekstra tiltrækkende effekt, betyder det at det er næsten umuligt at undgå materiale med Squid Game.

Vanen tro, har de dygtige folk på DR Ultra Nyt taget fænomenet op, og på den måde hjulpet med at afmystificere indholdet. Det er virkelig også svært, når det er børnelege som pludselig bliver brugt på den måde. Det er ikke alle der har forståelse for metoden.

Jeg sidder dagligt på de sociale medier, sammen med børn og unge, og ser selvsamme konsekvenser. Af selvsamme årsag har jeg skabt Hvem taler dit barn med. En kampagne, der sætter fokus på hvad børn og unge gør, når de ikke har voksne at tale med.

Der skal ikke mindre oplysning til – der skal mere.

På Twitter har undervisningsordfører for Konservative Mai Mercado været ude og kritisere Ultra Nyts arbejde, på baggrund af aldersgrænsen for serien. Et ret tonedøvt og tydeligt eksempel på, at ikke alle forstår grænsen mellem oplysning og konsekvenserne ved mangel på samme.

Jeg laver tit videoer til børn og unge på TikTok, når der opstår noget som virkelig tager fat i dem. Det har jeg også gjort med Squid Game, hvor min vinkel er at italesætte den reaktion der er kommet fra de voksne. Som afslutning på videoen, spurgte jeg om mine følgere, der er i alderen 9 til 20 år, om de har set den. På under en time have 90 % af kommentarerne bekræftet at de så den. De få der ikke gør, har enten fået forbud eller synes selv det er for uhyggeligt. 

Selvsamme børn, der forsøger at komme udenom, kan risikere at møde det i f.eks. spil succesen Roblox eller i deres ynglings Youtubers indhold.

Trends vil opstå igen – både sjove og ubehagelige. Derfor er og bliver det de voksne opgave at kunne italesætte og imødekomme reaktionerne. Og kan man ikke, vil de søge helt andre steder hen.

en_USEnglish